Persekutuan Dan Anak Negeri




"Long standing issue between 'Federal' and 'Anak Negeri'. Exchange tikam lidah pun dah banyak. Treaty after treaty pun dah cuba di offer utk coolling down tension situation. A series of serious discussion pun dah beberapa kali di bawa ke meja rundingan namun tetap nampak gagal juga. Cuma nampak satu jalan. Merdekakan anak negeri tersebut. .


Of coz.... kalau nak merdeka HARUSLAH BEBAS dari mana2 tekanan samada dari luar negeri tersebut atau dari dalam negeri tersebut. Namun...melihat pada perkembangan mutakhir pada masa itu Federal did sense's and smell something di sebalik tuntutan merdeka ini yg mana bnyk berselindung di bawah kertas putih yg di bentang semasa beberapa kali discussion di meja rundingan. It 's A REBELLION.

Ugutan. 


Under these term Federal will not concur with any decisions atau tindakan serta discussion bersama anak negeri tersebut. No more dan intent to scrap all NEGOTIATION talk about MERDEKAkan anak negeri. Federal also pledge to use every arsenals in Federal capability to end up all insurgency elements dalam anak negeri dan berjanji will CRUSH THESE REBELLION TO THE UTTER DEFEAT terhadap tuntutan merdeka tadi. Untill finally peace be restored.

Tuntutan ini juga menyebabkan anak anak negeri lain mula bersuara menuntut perkara yang sama. Kedamaian dan keamanan selama ini yg di pertahankan mula menunjukkan wajah yang tidak elok. Sebab itulah tuntutan dan gerakan REBELLION ini harus di tamatkan.

--> Cebisan kisah Acheh DarusSalam 1972 semasa GAM-Gerakan Aceh Merdeka mula mula bertikam lidah dan mengangkat senjata terhadap Jakarta mengenai kedudukan istimewa Propinsi Aceh dalam salah satu anak negeri Indonesia. GAM nak merdekakan Aceh mengikut acuan sendiri. Namun akibat Tsunami 2004 finally Aceh did stay kekal sebagai salah satu wilayah anak negeri Indonesia. Sometime MALAPETAKA yg kita anggap MUSIBAH dia membawa bersama MIRACLE yg kita tak nampak.

Cerita hidup kita juga ada kesamaan. Cuma kita kena pandai menilai dan mengatur langkah serta gerakan....

SABAH-SARAWAK-MELAKA-PULAU PINANG. Kita dah hilang Singapura. No more hilang2.



No comments:

Post a Comment






Anda juga mungkin meminati :