FLASHBACK SIAPA PERTUALANG @ PENDERHAKA SEBENAR PADA 1946-1948? MAT SABU ATAU MAT INDERA?



British 'kalah' dengan org melayu bila mana org melayu bangkit bersama Raja2 Melayu membuang Malayan Union dan Sir Harold McMicheal di hantar pulang ke England pd Mei 1946. 





ITULAH Istilah KEMERDEKAAN sebenar pada waktu tu, namun oleh kerana British yg juga telah membekalkan senjata kpd PKM, BINTANG 3 dan Force 136 semasa pendudukan Jepun selama 3 tahun 8 bulan bagi tujuan melemahkan kedudukan Jepun di Tanah Melayu, Tunku tidak mahu British pulang ke England dan lepas tangan. 




Tujuan sebenar PKM-BINTANG 3 BERKEHENDAKAN Tanah Melayu ini ialah mahu menjadikan Tanah Melayu sebagai REPUBLIK COMUNIST OF MALAYA yg mana Raja2 Melayu akan di tendang dr puncak kuasa dan d gantikan dgn sistem Presiden yg akn d kepalai oleh Setiausaha Agong PKM Malaya-CHIN PENG. 




Tangungjawab MENYUCIKAN TANAH MELAYU drpd ancaman senjata2 komunis yang di BEKALKAN oleh British harus d lunaskan dulu oleh British. Perlu di ingat, pd semasa MELAYU BANGKIT melawan British pd 1946, British merupakan ally TENTERA BERSEKUTU yg baru menang perang Dunia ke-2 di Eropah dan baru memenangi Perang Pasific dan juga amat2 baru menggugurkan BOM ATOM di 2 bandar dlm Jepun iaitu NAGASAKI dan HIROSHIMA pd Ogos 1945. 

Jika pada 1946 British nak hancurkan Melayu, British hny perlu 'halakan' muncung2 senjata dr Eropah, Pasifik dan Jepun ke Tanah Melayu dan terus gulingkan Raja2 Melayu dan org2 melayu. Tapi itu tidak berlaku. Kenapa? Kerana sifat org2 Melayu yg suka menyimpan perasaan dan pandai menyembunyikan air muka dari mahu mengamuk habis habisan walaupun sudah ada niat dan rancangan begitu. 

Namun kerana org2 Melayu ini memiliki sifat kesabaran yang tinggi di tambah pula mereka mendakap Islam sbg AQIDAH mereka, MAKA MEREKA MEMERHATIKAN GERAK GERI BRITISH DGN AMAT2 DEKAT dan BERSEDIA APA SAJA KEMUNGKINAN ATAS APA YG AKAN BERLAKU. British tahu dlm bnyk2 perang, they cannot afford to win THIS SINGLE BATTLE if they wish to HAVE battle's with the MALAYS. 

Mahu tak mahu, British terpaksa menuruti kemahuan org2 melayu kerana pemimpin2 Melayu pd masa itu amat2 tahu cara org putih ni berfikir.... Org Barat amat2 malu jika d katakan TIDAK MENGHORMATI PERJANJIAN KERANA TRADISI MENGHORMATI PERJANJIAN ITU IALAH 'MARUAH BG MEREKA'. BETUL, AKIBAT KETAJAMAN PIKIRAN DATO' ONN-TUNKU KITA DAPAT MERDEKA MELALUI MATA PENA DI ATAS SEKEPING KERTAS. 

AKAL YG ALLAH TAALA ANUGERAHKAN, DI GUNAKAN SEBAIK MUNGKIN OLEH PEMIMPIN MELAYU PD WAKTU ITU BERDASARKAN PENDEKATAN 'HIKMAH'. SAMA SPRT MANA NABI Muhammad BERHIJRAH DR MAKKAH KE MADINAH, MENEGAKKAN PIAGAM(Perlembagaan) MADINAH DULU SBLM MENEGAKKAN NEGARA, SELEPAS ITU MEMERDEKAN MADINAH ITU MENJADI NEGARA ISLAM PERTAMA TANPA MENITISKAN SATU TITIK DARAH PUN. 


Semangat yg sama Tunku contohi......kebanyakaan perang yg Baginda LEAD ialah mempertahankan kota Madinah dari di serang pengancam Islam ke atas kota itu.....apakah Tanah Melayu ini tidak melalui sejarah yg sama? Siapa anasir PERTUALANG pada 1946 dan siapakah PENDERHAKA pada org2 Melayu dan Raja2 Melayu selepas Piagam @ PERLEMBAGAAN PERSEKUTUAN TANAH MELAYU DI TEGAKKAN pada 1 February 1948?


No comments:

Post a Comment






Anda juga mungkin meminati :